W związku z opublikowanym przez mnie filmem pt. Dlaczego Jezus był żydem? KONTROWERSJE (patrz poniżej), narosło wiele niedopowiedzeń i pytań, zwłaszcza pochodzących ze strony tych, którzy do postawionej przeze mnie tezy nie mogą się przekonać. Postaram się rozwiać Państwa wątpliwości. Zdaję sobie sprawę, że postawiona przeze mnie teza dla niektórych jest wysoce kontrowersyjna. Jednak czy cała działalność Chrystusa nie była jedną, wielką kontrowersją?

Domyślam się, że po części wynika to z faktu, iż semantyka słowa żyd jest tak pejoratywna – na co żydzi pracowali przez wieki – że nie chcecie Państwo obrażać Jezusa Chrystusa stwierdzeniem: Jezus był żydem. Nie ma co się obawiać. Teza jest poprawna i nic Jezusowi nie ujmuje. Co więcej, objawia pełnię kenozy naszego Zbawiciela, który stał się częścią społeczności „przewrotnych” (por. Dz 2,36-41).

Wielu wypisuje w komentarzach: Jezus był Galilejczykiem, Nazarejczykiem, Judejczykiem… Proszę wziąć pod uwagę, że w filmie praktycznie nie odnoszę się do pochodzenia etnicznego Jezusa, bo nie jest to moją intencją, ale pochylam się nad Jego udziałem w konkretnym środowisku, a zwłaszcza nad żydowskimi (sic!) praktykami religijnymi Jezusa. Czy gdyby Jezus nie był żydem, Maryja by go obrzezała, a On uczęszczałby do synagogi czy Jerozolimy na Święto Paschy? Jeszcze inni, kierując się publikacją prof. T. Zielińskiego piszą, że pojęcia żydostwo czy żyd powstały dopiero w XVII wieku. Może i tak, jednak szeroko pojęta semantyka pojęć pozwala nam utożsamiać współczesny judaizm z tym, o którym mowa w Ewangeliach i starożytnych przekazach nienatchnionych.  Żydostwo przeszło transformację przez wieki, ale chyba nikt nie zaprzeczy że niezmienna pozostała niechęć do chrześcijan, lichwiarstwo itd. Jezus stał się częścią tego zgniłego środowiska, aby zniszczyć je u podstaw, a w konsekwencji by uczynić „wszystko nowe” (por. Ap 21,5).

W moim przekonaniu, nie ma podstaw, by twierdzić, że teza: Jezus był żydem jest fałszywa. Oczywiście, poprawne jest stwierdzenie, że Jezus był np. Galilejczykiem, jednak to nie wyklucza, że był jednocześnie żydem (przez małe „ż” – sic!). Ponadto, uprzedzając wszelkie dywagacje na temat tego czy możemy twierdzić, że Jezus-Syn Boży był reprezentantem jakiejś konkretnej grupy społecznej, odpowiadam: TAK. Odsyłam w tym miejscu do nauki o unii hipostatycznej, a zwłaszcza – co może okazać się bardziej zrozumiałe – do rozmowy Jezusa z Samarytanką (J 4), podczas której Jezus identyfikuje się ze środowiskiem żydowskim, w którym egzystował.

https://www.youtube.com/watch?v=rLnKFxpWnM4